زمان جاری : دوشنبه 28 خرداد 1403 - 10:47 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم





به انجمن زندگی خوب خوش امدید با قرار ددن مطلب در مورد موضوعات انجمن به رشد زندگی خوب کمک کنید
ارسال پاسخ
تعداد بازدید 68
نویسنده پیام
ahmad آفلاین


ارسال‌ها : 4
عضویت: 12 /1 /1392


از بین بردن انواع لکه ها
روشهای از بین بردن انواع لکه ها
نگارش در تاريخ دوشنبه هفدهم اسفند 1388 توسط mehrjoo "دبیر حرفه و فن تنکابن"

لکه شمع


alt

اگر لکه ی شمع روی پارچه است ، با لبه ی کارد ابتدا شمع را ، تا آنجا که ممکن است ، از روی پارچه پاک کنید ، و آنگاه لکه را بین دو قطعه کاغذ خشک کن قرار دهید ، و روی آن اتوی گرم بکشید . شمع روی پارچه جذب کاغذ خسک کن ها میشود ، و پارچه پاک می گردد . ولی اگر ته لکه ای روی آن باقی ماند با آب نیمگرم و پودر لباسشویی بشویید ، و آب بکشید . اگر لکه ی شمع روی میز چوبی است ، و میز رنگ لاک الکلی دارد ، هرگز نباید آن را بتراشید ، و یا سنباده بزنید ، بلکه کافی خواهد بود ، که فقط با آب گرم بشویید ، و بلافاصله با پنبه خشک کنید و با پارچه پشمی صیقل دهید . اگر لکه ی شمع روی تابلو نقاشی است ، با تیغه ی کارد اضافه ی شمع را به آرامی پاک کنید . سپس با آب و صابون ، و به کمک یک اسفنج ، بقایای لکه را بزدایید ، و با یک اسفنج خیس دیگر ، که به آب سرد فرو برده اید ، آن را آبکشی کنید ، و بلافاصله با حوله ی نرمی به ملایمت آن را خشک کنید . اگر لکه ی شمع روی سیمان و یا موزاییک سیمانی قرار دارد ، بعد از پاک کردن شمع اضافی ، ابتدا سرکه ی گرم روی لکه بزنید ، و بعد با آب نیمگرم و پودر ظرفشویی آن قسمت را بشویید ، و آب بکشید ، و فورا خشک کنید ، و آن گاه واکس موزاییک رویش بزنید .



لکه تافت

alt


تافت که برای نگه داری موهای سر به کار میرود ، و به صورت اسپری مورد استعمال قرار می گیرد ، اگر روی لباس بریزد ، لکه ی بدی از خود باقی می گذارد . به این جهت توصیه می شود ، ابتدا روی لباس خود روپوش بیاندازید ، و آن وقت تافت بزنید . با وجود این اگر لکه ی تافت روی لباس شما ایجاد شد ، یک قطعه پنبه بردارید ، آن را در آب گرم فرو برید ، و زیر آن قسمت نیز یک پارچه ی سفید و تمیز را چند لایه کرده ، و قرار دهید . آنگاه مخلوطی از الکل ، استون ، و استات آمیل روی لکه بمالید ، و با پنبه ی مرطوب پاک کنید . البته قبلا باید این مخلوط را در یک گوشه ی نامریی از لباس امتحان کنید ، و آن وقت اقدام به لکه زدایی اصلی کنید .




لکه نوشابه

alt


این لکه ها را باید فورا پاک کنید . اکثر آنها با آب سرد و پودر لباسشویی تمیز می شوند . اگر نتیجه نگرفتید ، آن را در یک ربع ساعت در آب نیمگرم محتوی پودر لباسشویی بخیسانید . سپس قسمت لکه دار را از توی ظرف بیرون بکشید ، و کمی پودر لباسشویی خشک روی آن بریزید ، و با یک قطعه پارچه ی خیس مالش دهید ، به احتمال زیاد لکه از بین می رود . در صورتی که باز هم موفق به لکه زدایی نشدید ، آب ژاول به کار برید . اگر پارچه غیر قابل شستشو است ، مخلوط آب و الکل را ، به نسبتهای مساوی ، آماده کنید ، و با پنبه روی لکه بمالید . و با پنبه ی تمیز دیگری خشک کنید . پربورات سدیم نیز در این گونه موارد خیلی مفید است . گاهی یکی از این روشها لکه را کمرنگ می کند ، اما آن را کلا از بین نمی برد . اگر آن را چند بار تکرار کنید ، احتمالا نتیجه ی قطعی خواهید گرفت .




لکه آبمیوه

alt

آب برخی میوه ها به سادگی تمیز میشوند ، مانند آب انگور ، ولی آب بعضی میوه های دیگر به این سهولت امکان پذیر نیست . مانند آب سیب ، و آب انار . ولی در هر حال باید به محض ریختن آب میوه روی لباس به پاک کردن آن اقدام کنید . روش کلی شستشوی آنها با آب سرد و پودر لباسشویی است . برخی متخصصان سفارش می کنند ، که در برخی لکه های سمج یک طبقه نمک آشپزخانه روی لکه ، که خیس کرده اید ، بریزید و با پنبه مالش دهید ، سپس با آب نیمگرم بشویید . اما برای نتیجه گیری قطعی باید با آب گرم و آب ژاول ( یک قاشق قهوه خوری آب ژاول در یک لیتر آب ) شسته شود . در مورد پارچه های رنگی آب ژاول را باید همراه با آب سرد به کار برید . و اما روی پارچه های مصنوعی ، آب و آمونیاک می تواند این گونه لکه ها را بزداید .




لکه شکلات

alt

ابتدا عامل ایجاد لکه را از روی پارچه بردارید ، سپس یک پارچه ی سفید تمیز را چند لایه کنید ، و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . ابتدا محلول آب و الکل به نسبتهای مساوی را روی لکه ی حاصل از شکلات بکشید . برای این کار از یک قطعه پنبه استفاده کنید . سپس با پنبه ی تمیز دیگری خشک کنید . اگر نتیجه نگرفتید ، از آب اکسیژنه استفاده نمایید . و سرانجام پارچه را با آب نیمگرم و صابون شستشو دهید . گاهی یکبار استفاده از آب و الکل ، و نیز آب اکسیژنه کافی نخواهد بود . اما اگر هر کدام از آنها را دو بار تکرار کنید ، بی شک نتیجه ی لازم را خواهید گرفت .




لکه چای

alt

چون مصرف چای در زندگی روزمره زیاد است ، بنابراین لکه ی آن نیز بیش از سایر چیزها مطرح بود . اگر لکه ی چای روی پارچه های پنبه ای رنگی و سفید قرار دارد ، فورا آن را با آب نیمگرم بشویید . اگر لکه باقی ماند ، قسمت لکه دار را روی دهانه ی یک کاسه قرار دهید ، و از زیر آن بگیرید ، و افقی نگه دارید . آنگاه آب گرم روی لکه بریزید . سپس آن را با آب و پودر لباسشویی بشویید . در صورتی که باز هم لکه باقی بماند ، آن را باید با آب ژاول از بین ببرید . اگر لکه ی چای روی پارچه های مصنوعی است ، کافی خواهد بود ، چند قطره آبلیمو روی لکه بریزید ، و با پنبه پاکش کنید ، و آب بکشید . لکه به کلی از بین خواهد رفت . در صورتی که لکه ی چای روی پارچه ی حریر و پشمی است ، ابتدا آن را با آب سرد بشویید ، اگر لکه از بین نرفت ، با آب اکسیژنه 5 درصد می توانید آن را به کلی از بین ببرید ، به شرطی که قبلا روی تکه ای از همان پارچه آثار آب اکسیژنه را بررسی کنید .




لکه اتو

alt
هنگام اتو کشیدن اگر لحظه ای غفلت کنید ، اثر سوختگی روی پارچه ظاهر خواهد شد ، اگر هم پارچه سوراخ نشود ، لکه ی بدی روی آن تشکیل خواهد شد . لکه ی زرد اتو همواره دلیل بر عدم توجه شما به کارهای خانه داری خواهد بود ، و پیش سر و همسر مایه ی خجالت شما خواهد شد . در صورتی که این لکه را در اغلب پارچه ها می توانید از بین ببرید . به این ترتیب که محلولی از بوراکس ، و آب اکسیژنه ، و آمونیاک تشکیل دهید ، و آن را به مقدار کم با پنبه روی قسمت زرد شده بزنید ، و با پنبه ی دیگر پاک کنید . اگر چند بار آن را انجام دهید ، احتمالا زردی حاصل از اتو رفع خواهد شد و آن گاه پارچه را با آب و پودر لباسشویی بشویید ، و خشک کنید ، و دوباره اتو بزنید .
منبع:http://herfe87.blogfa.com/post-217.aspx

سه شنبه 20 فروردین 1392 - 19:31
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | از بین بردن انواع لکه ها | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS